Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

keskiviikkona, syyskuuta 10, 2014

Marimekko

Kirjoitanpa välillä mietteitäni yhtiöstä, johon en ainakaan toistaiseksi ole sijoittanut. Marimekko on viime aikoina saanut jokseenkin kielteistä julkisuutta plagiointikohujen myötä. Olen kuullut jopa esitettävän, että yhtiön kuuluisin unikkokuosikin olisi pöllitty Andy Warholilta. Väite ei välttämättä ole aivan tuulesta temmattu kun töitä lähtee vertailemaan. Tästä huolimatta Marimekolla on selvästi oma brändinsä ja olen huomannut sen vetoavan osaan ihmisistä. Jonkinlainen markkinarako Marimekolla varmaankin tulee jatkossakin olemaan.

Vaikka Marimekko ei tällä hetkellä ole mikään rahasampo, on yhtiö tehnyt hyvää tulosta viime vuosikymmenellä. Finanssikriisin jälkeen tulos on kuitenkin heikentynyt ja etenkin Suomessa myynti laskenut. Tuotteet on ilmeisesti tehty vielä pitkälti Suomessa, joka ei pidemmän päälle varmaankaan ole kustannustehokasta , mutta siirto halpatyömaihin söisi toisaalta brändiä. Marimekko on yrittänyt  laajentua aggressiivisesti ulkomaille, mutta etenkin USA:ssa on ollut vaikeuksia. Osittain vaikeudet johtunevat vaikeasta kilpailuasemasta, mutta mukana vaikuttaisi olleen myös selkeitä virhearviointeja, kuten lippulaivamyymälän pystyttäminen Beverly Hillsiin. En ole siellä koskaan käynyt, mutta uskoisin ihmisten suosivan hieman erilaista pukeutumista.


Marimekon taloudelliset tavoitteet ovat seuraavat: konsernin liikevaihdon vuosittainen kasvu yli 10 %, liikevoitto liikevaihdosta 10 %, oman pääoman tuotto yli 15 % ja omavaraisuusaste 60 %. Lisäksi tarkoituksena on ylläpitää vakaata osinkopolitiikkaa ja jakaa osinkoa vähintään 50% osakekohtaisesta tuloksesta. Suurin osa tavoitteista on viimeksi täyttynyt vuonna 2008. Silloinkin kasvu jäi tavoitteesta.

Viime aikoina Marimekko vaikuttaakin keskittyneen kasvuun nettotuloksen jäädessä vaatimattomaksi. Yhtiöllä on myymälöitä ainakin Aasiassa, Australiassa ja Pohjois-Amerikassa sekä Pohjois-Euroopassa. Valittu strategia vaikuttaa pääosin kuitenkin järkevältä.

Vuonna 2013 Liikevaihto oli 94 milj €, josta ulkomailta tuli 45%. EBITA oli 7.9 milj € (8,4%). Liiketulosta kertyi 0,1 milj € (ilman kertaluontoisia eriä 1.4 milj €). Osinkoa maksettiin 0,25 €. Tänä vuonna vuoden ensimmäisellä puoliskolla yhtiön luvut ovat hieman viime vuotta paremmat ja yhtiö arvio liikevaihdon kasvavan: "Yleisten markkinanäkymien, yhtiön kasvutavoitteiden ja päätettyjen uudelleenjärjestelyjen perusteella Marimekko-konsernin vuoden 2014 liikevaihdon arvioidaan kasvavan 3 - 8 prosenttia vuodesta 2013. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan 4 - 8 miljoonaa euroa."

Marimekko näkee nettikaupassa myös mahdollisuuden. Yhtiön myymäläverkoston on maailmanlaajuisesti melko pieni (133 myymälää), mutta merkki on kuitenkin tunnettu. Yhtiö uskoo pystyvänsä yhdistämään digitaalisuuden elämykselliseen myymäläkokemukseen, mutta ei avaa tätä sen tarkemmin.

Marimekon osakkeen hinta on tällä hetkellä 9,90 €. Yhtiön nettisivuilta löytyvän analyytikkojen ennusteen mukaan EPS olisi tänä vuonna 0,37 €. Tällöin P/E olisi 26,7 ja osinkotuotto ennustetulla 0,30 €:n osingolla noin 3%. Jos yhtiö joku päivä saavuttaa taloudelliset tavoitteensa, on nykyinen hinta suhteellisen edullinen. 100 miljoonan euron liikevaihdolla 10% liikevoitto olisi 10 miljoonaa euroa. Verojen jälkeen tästä pitäisi jäädä ehkä noin 8 miljoonaa euroa. Osakkeita on ilmeisesti noin 8 miljoonaa, joten EPS olisi tällöin suurinpiirtein 1 e. P/E olisi tällöin noin 10. Tämä skenaario on kuitenkin pelkkää jossittelua, sillä reaali-P/E on jotain aivan muuta. Itse asiassa se on 124. 

Jos Marimekkoa saisi 5 euron osakekohtaiseen hintaan, saattaisin olla kiinnostunut. Nykyisellä hinnalla katson parhaaksi seurata kehitystä sivusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti