Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

torstaina, tammikuuta 08, 2015

Suntory Beverage & Food Ltd

Tipattoman tammikuun vuoksi jatketaan virvoistusjuomalinjalla. Oletko nähnyt elokuvan Lost In Translation? Jäikö mieleen muuta hyvän soundrackin, Scarlett Johanssonin ja Bill Murrayn öisten ympäri Tokiota suuntautuneiden seikkailujen lisäksi? Sofie Coppolan ohjaamassa elokuvassa Bill Murray esittää ikääntyvää näyttelijää, joka on Tokiossa kuvaamassa viskimainosta. "For relaxing times make it Suntory time" kuullaan niin monta kertaa, että se varmasti jää mieleen. Ja jäihin se. Kun kävin Japanissa viime vuosikymmenen loppupuolella en edes harkinnut ostavani Kiriniä tai muuta japanilaista viskiä. Suntorya sen olla piti. Samalla tajusin ettei elokuva itse asiassa poikennut paljoa todellisuudesta: Tokion kadunkulmia koristivat Suntoryn Boss-kahvin mainokset, joissa poseerasi Tommy Lee Jones. Aloin epäillä sitäkin oliko koko elokuva itse asiassa vain kokoillan Suntory-mainos.

Edellisellä kappaleella halusin demonstroida sitä kuinka vahva brändi Suntorylla on ja kuinka taitavasti sitä on rakennettu. Suntoryn viskiin ei sijoittaja pääse kuitenkaan iskemään näppejään kuin juomatiskillä, mutta yhtiön limsa- ja ruokabisnes Suntory Beverage & Food on listattu Tokion pörssiin. Lisäksi yhtiöllä on rinnakkaislistaus Nyw Yorkin OTC:ss (listaus on mielestäni siinä erikoinen, että yksi osake vastaa ilmeisesti puolikasta osaketta Tokiossa).

Yhtiön tuotteisiin kuuluu Japanissa mm. Boss-kahvi sekä erilaiset teet ja myös Pepsi. Euroopassa mm. Orangina ja Schweppes sekä Lucozade-energiajuoma. Aasiassa ja Australiassa yhtiöllä on myynnissä niin ikään tee- ja mehutuotteita ja Suntory  valmistaa ilmeisesti jossain päin Amerikkaa myös Pepsiä (ilmeisesti lisenssillä).

Suurin osa vuoden 2012 liikevaihdosta (69%) ja liikevoitosta (55%) tuli Japanista. Toisena oli Eurooppa (liikevaihto 13%, EBITDA 25%). Liikevaihto oli vuonna 2012 992,1 miljardia jeniä (vuoden takaisella valuutta kurssilla n. 7 miljardia €) ja EBITDA 114.6 miljardia jeniä (800 miljoonaa € vuoden takaisella valuuttakurssilla). Vertailun vuoski Suntoryn EBITDA% oli 11,5, Coca Colan Companyn 29,5 ja Pepsin 14,). Aasia toi liikevaihdosta 8% ja sen osuus EBITDA:sta oli 7%. Vuonna 2013 yhtiö ylsi 1121 miljardin jenin liikevaihtoon, josta Japanin osuus oli 64% ja 139,6 miljardin jenin EBITDAa, josta Japanin osuus oli 54%. EPS oli vuonna 2013 118,79 jeniä ja nettotulos 31,2 miljardia jeniä.

Suntory Beverage & Foodin tavoitteena on tulla maailman suurimmaksi alkoholittomien juomien valmistajaksi vuoteen 2020 mennessä. Yhtiön tavoitteena on 2 triljoonan (triljoona tarkoittanee tässä yhteydessä 2000 miljardia) jenin myynti vuonna 2020 . Yhtiö pyrkii saavuttamaan tavoitteen lisäämällä kotimaista kysyntää, laajentamalla ulkomaille keskittyen luonnollisiin ja terveellisiin tuotteisiin sekä kehittämällä uusia markkinointikeinoja. Suntoryn myytinkate (gross margin) on ollut parina viime vuonna noin 50% (KO:lla 60% ja Pepsillä 52%). EBIT% Suntorylla on ollut noin 5% (KO 24,5% ja Pepsi 13%).

Suntoryn tuoreimmassa 5.11.2014 julkaistussa taloudellisessa raportissa (Q3) yhtiö kertoo liikevaihdon kasvaneen vuoden takaisesta 12,4%. EBITDA nousi lähes 20% ja EBITDA% oli 12,8. Myös nettotulos kasvoi reippaasti (yli 25%). Eniten kasvoi Eurooppa, jossa liikevaihto kasvoi peräti 65% ja tuloskin 49%. Yhtiö ennustaa liikevaihdon yltävän vuonna 2014 1260 miljardiin jeniin, EBITDA:n 159,2 miljardiin jeniin ja nettotuloksen olevan 35 miljardia jeniä. Varsin mallikkaita kasvulukuja siis.Vapaata kassavirtaa yhtiö tuottaa jopa raportoitua nettotulosta enemmän, mikäli on uskominen Morningstarin lukuihin. Oman pääoman tuotto on ollut suhteellisen vaatimattomat 6,55-11,45 viime aikoina.

Entäpä arvostus? Kuten arvata saattaa on P/E-kerroin aikamoinen. Suntoryn osake vaihtaa omistajaa Tokion pörssissä 3995 jenillä. EPS ennuste on 115 jeniä eli P/E on muikeat 34,7. Velkaa yhtiöllä on noin 235 miljardia ja osakekannan arvo on 1229 miljardia. EV on siis 1464 miljardia jeniä. Vuoden 2014 EBITDA ennusteella EV/EBITDA olisi noin 9,2, mikä taas on melko kohtuullinen tai jopa matala kasvuluvut huomioiden. EV/EBIT on ennusteen mukaan 17,7.

Kysymys kuuluukin mikä rasittaa varsin komealta näyttävää käyttökatetta? Määritelmän mukaisesti EBITDA on tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja kuolletuksia. Jossain näistä on syyn oltava. Yhtiön Q3-raportiin syventymällä selviää, että EBIT oli 64,8 miljardia jeniä. Korkokulut olivat 3,4 miljardia jeniä ja kertaluonteisia kuluja oli hieman reilut 6 miljardia jeniä. Veroja maksettiinkin sitten peräti 22,5 miljardia jeniä. Japanissa yritysvero onkin varsin kireä, jopa 34,6%. Jatkossa veroa ollaan kuitenkin laskemassa ainakin hieman. Tämä ei kuitenkaan selitä vielä koko eroa, mutta yhtiön raportoima segmentti "Depreciation and amortization" on kooltaan 37 miljarida jeniä.

Valitettavasti yhtiö ei avaa sisältöä raportissa enää sen tarkemmin, joten asia jää tällä kertaa minulle mysteeriksi. Aion jatkossa syventyä asiaan vielä tarkemmin, mutta mikäli joku blogin lukija osaa minua asiassa valaista olisin hyvin kiitollinen. Voisivatko kyseessä olla liiketoiminnan laajentumiseen liittyvät kertaluonteiset kulut? Mikäli näin on niin Suntory saattaisi pitkällä aikavälillä olla sittenkin varsin potentiaalinen sijoitus.

1 kommentti:

  1. Nyt kun paneuduin Suntoryn taseeseen tarkemmin huomasin, että goodwilliä löytyy sieltä aika lailla. Ilmeisesti juuri liikearvon poistot selittävät havaitsemani eron EBITDA:n ja EBIT:n välillä. Suntory esittelee vuosikertoumuksessan myös mikä oman pääoman tuotto olisi ilman yritysostoista paisunutta tasetta. Yhtiö onkin tehnyt viime aikoina runsaasti yritysostoja. En välttämättä suoranaisesti näe niiden synergia yms. hyötyjä, etenkään kun esim. kahveja tai tee-juomia ei ole kuitenkaan tuotu esim. Euroopan markkinoille.

    VastaaPoista