Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

tiistaina, lokakuuta 14, 2014

Mediatalot ja sanomalehtibisnes osa 4: Sanoma

Olen viime aikoina kirjoitellut blogiin hieman aiempaa harvemmin ja todennäköisesti sama tahti tulee jatkumaan vielä jonkin aikaa johtuen muista kiireistä.

Mutta sitten asiaan. Sanoma kertoo olevansa Suomen ja Hollannin johtava monikanavainen mediayhtiö. Jos osakkeen kurssia tarkastellaan muutaman vuoden aikajänteellä niin alaspäin on tultu ja lujaa: viidessä vuodessa osakkeen kurssi on laskenut 67,7%.

Yhtiöstä on kirjoitettu melko kattavasti mm. Nordnetin blogissa. Pelkkiä tunnuslukuja arvioiden Sanoma saattaa tällä hetkellä tuntua kohtuullisesti hinnoitellulta: reaali-P/E on 10,2 ja p/b 0,77. Kun yhtiön oman pääoman tuotto on vielä pari vuotta sitten ollut kymmenen prosentin tietämissä ei nykyinen arvostus vaikuta pahalta.

Vaakakupissa painaa kuitenkin toisaalla yhtiön käsittämättömät yritysostoseikkailut mm. Keski-Euroopan aikakausilehti- ja TV-kanava-markkinoilla. Muutoinkin yhtiö tuntuu ajoittaineen ostot ja myynnit näin jälkikäteen arvioituna harvinaisen huonosti. Siinä ehkä suurin syy, miksi en yhtiön osakkeista nykyiselläkään arvostustasolla ole kiinnostunut.

Lisäksi Sanoma on pahasti velkaantunut. Velkaantumisaste on tosin laskenut aiemmasta noin 100%:sta 76,6%:iin. Omavaraisuusaste oli Q2-esityksen mukaan 40,3%. Lisää kiusaa aiheuttaa Venäjän tiukennettu medialaki, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että Sanoma joutuu myymään Venäjän liiketoimintojaan hinnasta välittämättä.

Yhtiö itse ennustaa käänteen parempaan tapahtuvan vuonna 2016, mutta mitään takeita tästä ei nähdäkseni ole. Toistuvat tulosvaroitukset eivät myöskään lisää luottamusta siihen, että yhtiö kykenisi arvioimaan tulevaisuuttaan kovinkaan realistisesti.

Seuraavaksi ja viimeisenä sitten Alma Media.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti