Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

keskiviikkona, lokakuuta 01, 2014

Mediatalot ja sanomalehtibisnes osa 1

Warren Buffet käsitteli sanomalehtien tilannetta kirjeessään Berkshire Hathawayn osakkeenomistajille vuonna 2012. Alan Buffet ennustaa olevan kuihtumassa, mutta siitä huolimatta Berkshire on hankkinut lukuisia sanomalehtiä.

Aikaisemmin sanomalehdillä oli tiedonvälityksen monopoli ja lähes jokaisella kaupungilla oli oma lehtensä, josta ihmiset lukivat sekä paikallisuutiset, että myös muut uutiset. Nykyisin tilanne on muuttunut ja esimerkiksi työpaikat ja asunnot etsitään netistä. Tv:stä tulee sekä kotimaan-, että ulkomaanuutisia. Lehtien lukijakunta on harventunut ja mainostajat siinä samalla. Tästä huolimatta sanomalehdet ovat keskeisessä roolissa eräässä tiedonvälityksen kategoriassa: paikallisuutisissa.

Sanomalehdet ovat yrittäneet kilpailla nettiä vastaan julkaisemalla sisältönsä ilmaiseksi netissä. Toistaiseksi se ei kuitenkaan näytä olleen kovinkaan kannattava strategia. Buffet kertoo osan jenkkilehdistä muuttuneen maksullisiksi ja sama trendi näyttäisi Suomessakin olevan käynnissä esimerkiksi Helsingin Sanomien kanssa. Varmaa on kuitenkin, että jos joku keksii tuottoisan tavan yhdistää sähköinen viestintä sanomalehtibisnekseen, niin malli tullaan varmasti nopeasti kopioimaan.

Kirjeessään Buffet tuo esiin, että selviytyäkseen sanomalehden on onnistuttava liittämään yhteen hyvä paikallisuutisointi ja järjellinen verkkostrategia. Uutissisällön leikkaamisen tai julkaisuvälin harventamisen hän ei usko lehtiä pelastavan. Kaikesta huolimatta lehdistä saatavat tuotot tulevat todennäköisesti ajan myötä laskemaan, mutta jos sanomalehtiä onnistuu hankkimaan riittävän halvalla, niin tuotto saattaa olla kohtuullinen.

Buffetin kirjoituksesta innostuneena päädyin tutkailemaan suomalaisia mediakonserneita ja lehtitaloja. Pörssissä noterataan ainakin seuraavat alan yritykset: Alma Media, Ilkka-Yhtymä, Keskisuomalainen, Pohjois-Karjalan Kirjapaino ja Sanoma.  Lähdin liikkeelle yhtiöiden verkkostrategian arvioinnista.

Pohjois-Karjalan Kirjapainon nettisivuilta en löytänyt minkäänlaista internet-strategiaa. Osakkeen reaali-P/E on tällä hetkellä 14,56 joten mistään erityisen edullisesta firmasta ei vaikuttaisi olevan kyse, etenkin kun sekä osakkeen kurssi, että yhtiön tulos ovat selvästi lasku-uralla. Päätin (ja päätän nyt toistamiseen) jättää yhtiöön tutustumisen tähän. Muista mediataloista kirjoitan lisää seuraavassa merkinnässäni.

2 kommenttia:

  1. Kirjoitat kivoja juttuja taloudesta. Olet tervetullut julkaisemaan kirjoituksiasi verkkolehdessämme www.piksu.net. Olemme kirjoittajien omistama, voittoa tuottamaton yhteisö jonka tavoitteena on tarjota riippumattomille kirjoittajille tehokas kanava julkisuuteen. Ja lukijoille pyrimme tarjomaan hyvää talousalan tietoa ja nautinnollisia lukukokemuksia.

    Ystävällisin terveisin
    Kai Nyman (kai.nyman@piksu.fi)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia kehuista. Ehdin kirjoitella vain sen verran epäsäännöllisesti, että taidan kieltäytyä kunniasta. Lisäksi en koe olevani minkäänlainen talousalan asiantuntija vaan referoin lähinnä minua paremmin asioista perillä olevien juttuja (toki lisäilen omia ajatuksiani väliin).

      Poista