Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

sunnuntaina, elokuuta 29, 2021

Alma median arvostus

 Aiemmassa blogimerkinnässäni tarkastelin Alma median tuottohistoriaa. Nyt on aika tarkastella itse yhtiön arvostusta. 

Kun päädyin hankkimaan osaketta, yhtiön P/E oli noin 20 eli tällä mittarilla yhtiötä ei voinut erityisen edullisena pitää. Sijoitetun pääoman tuotto oli kuitenkin noin 10%, joka oli alle yhtiön oman tavoitteen (15%). Myös digitaalisten liiketoimintojen kasvuprosentti jäi 8,4:ään, eli noin 7 prosenttiyksikkö yhtiön tavoitteen alle. Liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä oli 8,2%. Sijoittajamateriaaliin, Buffetin media-alaa käsittelevään osakkeenmoistajakirjeeseen ja alaan tutustumalla päättelin, että yhtiö voisi yltää vielä ainakin lähelle näitä tavoitteita.

Digitaalisen liikevaihdon kasvu pysyi pari vuotta matalana ja liikevoittoprosentti kahdeksan molemmin puolin. 2016 digitaalisen liiketoiminna kasvu kiihtyi ja liikevoittoprosenttikin nousi kymmeneen. Sijoitetun pääoman tuotto jäi kuitenkin kymmeneen. 2017 päästiin jo 17,5% sijoitetun pääoman tuottoon. Oikaistu liikevoittoprosentti oli noin 14. Myös digitaalisen liiketoiminnan kasvu jatkui vahvana ja oli yli tavoitteen eli 15%. 2018 digitaalisen liiketoiminnan kasvu hieman hidastui ollen alle 9%. Sijoitetun pääoman tuotto oli kuitenkin 22% ja liikevoittoprosentti 17,2. Digitaalisen liiketoiminnan kasvu jatkui seuraavanakin vuonna melko maltillisena ollen 3,7%. Sijoitetun pääoman tuotto ja liikevoittoprosentti säilyivät kuitenkin korkeina. 2020 korona kuritti liikevaihtoa ja myös digitaalinen liikevaihto laski. Yhtiö teki kuitenkin varsin hyvää tulosta ja liikevoittoprosentti pysyi lähes 19% tuntumassa. 

Puolivuosikatsauksessa 2021 digitaaliset liiketoiminnot muodostavat jo 77,6% liikevaihdosta. Yritysostojen myötä Alma media on kuitenkin muuttunut varsin velkaantuneeksi yhtiöksi, jonka omavaraisuusaste on vain 29,4% ja gearing 160%. Heinäkuussa annettiin jopa positiivinen tulosvaroitus. 

Inderes on julkaissut Almaa koskevan päivityksen viimeksi heinäkuun lopulla. Tällöin analyysiyhtiö kertoi odottavansa liiketoiminnan operatiivisen tuloksen nopeaa kasvua lähivuosille. Yhtiön hinnoittelu alkaa olla kuitenkin jo melko haastava: P/E-luku vuoden 21 tulosennusteelle on vielä noin 21, mutta velat huomiova EV/EBIT on jo 19, mitä voitaneen pitää jo varsin korkeana. Yhtiö tulee toki tekemään tulevina vuosina tulosta, mutta vielä vuoden 2023 ennustellekin P/E on 17 ja EV/EBIT 15. Riskitekijöinä Inderes näkee mm. korkeahkon suhdanneherkkyyden ja nyt asiaa pohtiessani totean, että siirtyminen pääosin digitaaliseen sisältöön todennäköisesti tätä vielä lisää: harva varmaan irtisanoi paperilehden tilausta talousnäkymien heikentyessä, mutta digitaalisten sisältöjen hankintaan se todennäköisesti vaikuttaa aiempaa enemmän. 

Entäpä tulevaisuuden kasvuajurit? Yhtiön päämarkkina-alueita ovat Suomi, Tsekki ja Slovakia. Näistä kaksi jälkimmäistä tulevat ennusteiden mukaan kasvattamaan talouttaan jonkin verran Suomea nopeammin tulevaisuudessa. Tämä on nähtävä positiivisena ajurina, mutta mistään räjähtävästä kasvusta ei liene syytä haaveilla. Osavuosikatsauksessa Alma kertoo nykyisten tavoitteiden olevan digitaalisten palveluiden yli 12% vuotuisen kasvun, sijoitetun pääoman yli 17% tuoton ja vähintään 50% tuloksesta olevan osingonjaon. Kasvua lukuunottamatta näihin onkin melko hyvin viime vuosina päästy. Ja kasvu taas riippuu nykyisin paljolti markkinatilanteesta, johon yhtiön oma vaikutusmahdollisuus on melko vähäinen.

Niin ja entäs se osinko sitten. Nykykurssilla osinkotuotto on noin 3%. Jos oletetaan, että yhtiö jakaa ensi vuonna osinkoa 32 senttiä niin se tekee ostohinnalleni yli 10% osinkotuoton. Ellei mitään hirvittävän dramaattista tapahdu, niin tätä voinee pitää kohtuullisen vakaana jatkossakin. Toisaalta myymällä osakkeet nyt pääoma vapautuisi jonkin vaihtoehtoiseen kohteeseen ja jos pelkkää osinkoa tuijotetaan, niin esimerkiksi Fortumin ja monen pankin osinkotuotto on selvästi korkeampi. 

Kaiken kaikkiaan Alma media vaikutta minusta tällä hetkellä melko lailla täyteen arvoonsa hinnoitellulta. Onko yhtiö sitten laatuyhtiö, jota olisi syytä omistaa hinnoittelusta riippumatta? Yksiselitteistä vastausta ei voine antaa, mutta sanoisin että osittain. Pääoman tuotto on ollut korkeaa ja yhtiöllä on ainakin osassa liikentoimintojaan myös ns. vallihautaa. Toisaalta velkaantumisaste on tällä hetkellä korkeampi, kuin mitä haluaisin nähdä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti