Olen kirjoittanut Kreatesta jo aiemminkin ja helmikuussa pohdiskelin melko pitkään yhtiön arvostusta. Yhtiö on tämän jälkeen julkaissut H1 raportin vuodelta 2021 ja odotetusti liikevaihto laski hieman. Kannattavuus kuitenkin pysyi melko lailla aiemmalla tasolla. Kreate itse kertoo talousellisiksi tavoitteekseen liikevaihdon kasvattamisen 300 miljoonaan euroon vuoteen 2024 mennessä. Yhtiö itse näkee kasvun ajureina mm. kaupungistumisen sekä infrarakentamisen korjausvelan. Lisäksi koronakriisisistä toipumiseen tähtäävästä elvytyksestä osa ohjautunee myös infrastuktuuri-investointeihin, vaikkeivat nämä nyt olekaan varsinaisesti kirjattuna EU:n elpymisvälineeseen.
Itse näkisin tässä kohtaa järkevimpänä lähteä haarukoimaan Kreaten mahdollista arvoa EV/Sales-tunnusluvun kautta. Marketscreenerin käyttämien ennusteiden mukaan luku olisi 0,52 tälle vuodelle, 0,46 vuodelle 2022 ja 0,41 vuodelle 2023. P/E-luvut ovat vastaavasti noin 15, 11 ja 9. P/S luku on tällä hetkellä 99,7 miljoonan euron markkina-arvolle ja noin 220 miljoonan euron ennustetulle liikevaidolle tänä vuonna 0,45.
Kun katsotaan millaisia vertailukohteita Kreatelle löytyisi Jenkeistä, jossa talouden elvytyksestä suuri osa on mennyt infrastruktuuriosakkeisiin, niin yksi vertailukohde voisi olla Granite Construction Incorporated (GVA). Yhtiötä kuvataan seuraavasti: "Granite Construction Inc delivers infrastructure solutions for public and private clients in North America. It primarily focuses on heavy civil infrastructure projects, including roads, highways, transit facilities, airports, and bridges. In addition, the company performs site preparation and infrastructure services for residential development, energy progress, and other facilities"
GVA:n tunnusluvista Marketscreener kertoo seuraavaa: P/E 2021 on 29 ja vuodelle 2022 17. EV/Sales on 0,51 kuluvalle vuodella ja vuodella 2022 luku on 0,46. P/S on 0,49. GVA näyttää kuitenkin tehneen pari edellistä vuotta tappiota. Yhtiön tulosmarginaalit näyttävätkin olevan varsin kapeat. Vuosikertomus vaikutti ensisilmäyksellä pitkältä ja varsin sekavalta tai enemmänkin sellaiselta tasapaksulta hötöltä, jonne ehkä oli piilotettu myös vuoden 2019 huonompi suoriutuminen jonnekin. Sen verran kuitenkin kertomuksesta selvisi, että yhtiöllä on ilmeisesti myös omia kivilouhoksia. Kreate lienee kuitenkin ehkä askelta korkeammalla tuotantoketjussa. Hinnoittelukertoimet ovat yhtiöillä myynnin osalta melko samat, mutta P/E: suhteen Kreate on edullisempi.
Toinen vertailukohde voisi olla Construction Partners Inc (ROAD). Yhtiötä kuvaillaan seuraavasti: "Construction Partners Inc operates as an infrastructure and road construction company. It provides construction products and services to the public and private sectors. Its services cover the construction of highways, roads, bridges, airports, and commercial and residential sites. The company provides site development, paving, utility and drainage systems, as well as supplies hot mix asphalt". ROAD treidaarin sitten jo selvästi korkeammilla tunnusluvuilla: P/E on kuluvalle vuodelle 52 ja ensi vuodellekin 36. EV/Sales on tälle vuodelle 2 ja ensi vuodelle 1,7. Käyttökate yhtiöllä on melko lailla Kreatea vastaava. Markkina-arvo onkin sitten lähes 20-kertainen.
Jos katsotaan vielä iShares US Infrastructure ETF:n tunnuslukuja niin sielläkin P/S on 1,2 ja P/E 15.
Mitä näistä nyt sitten voi päätellä? Ehkä ainakin sen, että jenkkiosakkeisiin verrattuna Kreate ei vaikuta olevan hinnalla pilattu. Jos Kreate pääsee 300 miljoonan euron liikevaihtoon vuonna 2024 niin osakkeelle hyväksyttävä P/S-luku voisi nykytilanteessa olla jopa 2. Tällöin markkina-arvo olisi 600 miljoonaa euroa eli kuusinkertainen nykyiseen verrattuna. On kuitenkin vaikea uskoa, että tuossa vaiheessa sijoittajet enää innostuvat infrafirmoista samalla tavalla, sillä todennäköisimmän skenaarion mukaan elvytystä ei tuossa vaiheessa enää tarvita vaan talous kasvaa jo itsessäänkin hyvin. Mutta nykyiselle myynnille voisi minusta hyväksyä ainakin P/S-luvun 1, jolloin osakkeen arvostuksella olisi vielä mahdollisuus tuplaantua. Saa nähdä kuinka käy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti