Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

sunnuntaina, tammikuuta 29, 2017

Uusilla urilla

Elokuussa kerroin suunnitelmastani vaihtaa työpaikka sellaiseen, jossa saan enemmän toteuttaa itselleni tärkeitä asioita pelkän suorittamisen sijasta. Lienee aika paljastaa, miten suunnitelma on onnistunut.

Olen nyt tehnyt kolmisen kuukautta 4 päivää viikossa töitä yliopistolla lähinnä tutkimukseen ja opettamiseen liittyen. Sen lisäksi olen toiminut yhtenä päivänä viikossa ammatinharjoittajana. Näiden lisäksi olen tehnyt jonkin verran erilaisia pieniä sivutöitä, jotka pääasiassa liittyvät kirjoittamiseen ja tapahtumien suunnitteluun (blogin pitämistä en tähän laske mukaan).

Työmäärä ei juuri ole vähentynyt, mutta en koe työtäni enää erityisen kuormittavaksi. Suurimmaksi osaksi olen saanut itse päättää sen, milloin ja miten työtehtäväni hoidan. Tutkimukseen liittyen välillä toki eteen tulee erilaisia deadlineja, jotka jonkin verran stressiä aiheuttavat, mutta osa niistäkin on minun itselleni asettamia.

Ammatinharjoittajana voin myös itse säädellä työmäärääni ja keskittyä olelliseen. Aiemman työpaikan puuduttava byrokratia on poissa ja mikäli esim. tarvitsen jonkin työntekoa helpottavan uuden työkalun, voin sen hankkia. Toki toimeentulo on hieman aiempaa epävarmemmalla pohjalla, koska palkkio määräytyy suoraan työmäärän perusteella. Alkuun minulla oli hetkiä, jolloin osa päivästä meni (kuvainnollisesti ilmaistuna) peukaloiden pyörittelyksi, mutta viime aikoina on hommia riittänyt. Toivotaan, että jatkossakin.

Olen taas jaksanut ja ehtinyt keskittyä jonkin verran myös kirjoittamiseen ja sijoitusteni seurantaan, mikä näkyy myös blogin päivitystahdin piristymisenä tänä vuonna. Joulukuulle olin haalinut hieman liikaakin hommia, mutta toisaalta tarvitsin rahaa, koska kuten jo ennalta tiesin niin ammatinharjoittajana toimiminen toi alkuun jonkin verran kuluja, mutta tuottoja alkoi kunnolla tulla hieman viiveellä. Tänä vuonna työmäärä ei ainakaan vielä ole paisunut mielestäni liialliseksi, enkä ainakaan toistaiseksi koe itseäni mitenkään uupuneeksi. Tähän saattoi toki vaikuttaa myös pitämäni 2 viikon loma uudenvuoden seudussa. Joka tapauksessa en enää aamuisin tuskaile töihin lähtemisen tuskaa vaan odotan innolla päivän aikana esiin tulevia haasteita.

Jatkossa aion välillä kirjoittaa sijoitusasioiden lisäksi myös kokemuksiani toiminimen perustamisesta ja siihen liittyvistä seikoista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti