Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

sunnuntaina, helmikuuta 21, 2016

Tulosjulkistuskommenteissa Nixu ja Fenix

Viikko meni taas niin äkkiä, etten paljoa ehtinyt sijoitusasioita mietiskellä. Salkkuyhtiöistäni Nixu julkaisu viime viikolla raporttinsa keskiviikkona. Indereskin sitä jo ehti sen verran kommentoimaan, että kasvu oli odotettua hitaampaa, mutta kannattavuus parempi. Minusta se ei ole lainkaan huono uutinen. Kasvu pelkän kasvun vuoksi ei liene erityisen järkevää. Osinkoa esitettiin jaettavaksi 9 senttiä osakkeelta, joka on sen viimevuotista enemmän. P/E asettuu laskelmieni mukaan tällä hetkellä johonkin 19,5 tuntumaan eli markkinat todennäköisesti odottavat kasvun kiihtyvän jatkossa. Nythän liikearvopoistoista oikaistu EPS (jota mielestäni on järkevintä tarkastella) kasvoi vain reilut 2% vuoden takaisesta.

Feninix julkaisi raporttinsa jo aiemmin 12.2, mutta pienen kielimuurin vuoksi en ole siihen aiemmin ehtinyt perehtyä. Osinkoa esitettiin nostettavaksi 5 kruunuun osakkeelta (aiemmin 4 kruunua). Liikevaihto kasvoi reilusti vuoden takaiseen verrattuna ja liiketuloskin oli selvästi positiivinen. Koko vuoden liikevaihto nousi myös hurjasti, mutta tulosrivillä vaikutus ei ollut yhtä dramaattinen. Koko vuoden EPS oli 1,62 € verrattuna viime vuoden 1,56 €:oon. Syynä on tietysti Globetrotter-kauppa ja sen myötä laskeneet marginaalit. Vuonna 2014 liikevoittomarginaali oli yli 12%, mutta nyt vain 7,2%. Toki ymmärrän synergiaedut, mutta näyttää kyllä siltä, että kaupan sulattelu on haudannut aika hyvin alleen Brands-yksikön hyvän menestyksen. Toivottavasti se on kannattanut. Jos nyt oikein taulukoita ymmärrän, niin Retailin tulos oli kuitenkin tappiollinen vuonna 2015. Brandit sen sijaan ovat kasvattaneet marginaalejaan ja tuovat käytännössä koko tuloksen. Toki Retail teki tappiota myös 2014 eli en nyt lähtisi vetämään liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhtiön dynamiikasta. Voihan olla, että brändien vahva veto perustuu pitkälti myös omaan myymäläverkostoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti