Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

perjantaina, lokakuuta 17, 2014

Mediatalot ja sanomalehtibisnes osa 5: Alma media

Kirjoitussarjani on edennyt viidenteen ja viimeiseen osaan. Heti alkuun haluaisin palata ensimmäisen osan (hieman vapaaseen) Buffet-lainaukseen. "Aikaisemmin sanomalehdillä oli tiedonvälityksen monopoli ja lähes jokaisella kaupungilla oli oma lehtensä, josta ihmiset lukivat sekä paikallisuutiset, että myös muut uutiset. Nykyisin tilanne on muuttunut ja esimerkiksi työpaikat ja asunnot etsitään netistä."

Alma mediaan tutustuessani kiinnitin heti huomiota siihen, että yhtiöltä löytyy digitaalisista palveluista esimerkiksi Etuovi.com. Sinällään netissä sijaitseva asuntojen kauppapaikka ei ehkä kuulosta kovinkaan kekseliäältä, mutta nähdäkseni Etuovi on onnistunut saavuttamaan melko keskeisen aseman ja pääsee hyötymään verkostovaikutuksesta eli jokainen jo olemassa oleva asiakas hyötyy myös uusista käyttäjistä. Etuoven lisäksi Alman arsenaaliin kuuluu myös työpaikkoja, vuokra-asuntoja, työkoneita ja kulutustavaroita välittäviä markkinapaikkoja.

Almaan kuuluu (laskujeni mukaan 27) paikallislehteä, 5 maakuntalehteä ja kaksi valtakunnallista lehteä (Iltalehti ja Kauppalehti). Ilmeisesti Alma media on ollut myös edelläkävijä verkkoon siirtymisessä ja sen ensimmäinen verkkolehti näki päivänvalon jo niinkin aikaisin kuin 1996. Yhtiö myös luopui tv- ja radiokanavistaan 2005, jota voitaneen pitää melko fiksuna vetona. Ainakin minun mielestäni.

Sitten lukuja: Yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat seuraavat: Tavoitteena digitaalisten tuotteiden ja palveluiden kasvu yli 15% sekä sijoitetun pääoman tuotto yli 15% ja osinko yli 50% tuloksesta. Lisäksi viime vuoden vuosikertomuksesta selviää yhtiön tavoite nostaa digitaalisen liikevaihdon osuus 50%:iin vuoteen 2020 mennessä.

Verrattuna kilpailijoihinsa Alma Media on pystynyt keskimäärin (8;10,5;13,6;14,1) 11,5% liikevoittoprosenttiin viimeisen neljän vuoden aikana (viime vuotta en näissä ole huomionut johtuen siitä, että laskelma on tehty jo aiemmin). Sanoman vastaava luku on 8,7% ja Keskisuomalaisen 16%. Liikevaihto on kasvanut (tai siis supistunut) Alma Medialla -3%, Sanomalla -24% ja Keskisuomalaisella -4% (jos otetaan mukaan viimeisin yritysosto niin +46%) neljässä vuodessa. Kaikkia yhtiö ovat suurinpiirtein yhtä velkaantuneita. Alma median velkaantumisaste oli tämän vuoden Q2-katsauksen perusteella 82,2% ja omavaraisuusaste 38,9%. On kuitenkin syytä huomioida, että vuodentakaisesta luvut ovat parantuneet selvästi (119,3% ja 32,9%).

Tunnusluvut ovat seuraavanlaiset: reaali-P/E 19,78 ja p/b 2,32. ROE% oli viime vuonna 21,7 (sijoitetun pääoman tuotto 14,8 eli yhtiö jäi hieman omasta tavoitteestaan niin digitaalisen sisällön kasvun, joka oli 8,4%, kuin oman pääoman tuoton suhteen). Aikaisempina vuosina Alma on jaellut osinkoa hieman turhankin hövelisti (2010 peräti 160% EPS:stä, toisaalta parempi jakaa rahat omistajille jos niille ei parempaa käyttöä keksitä), mutta viime vuonna maksettu 10 sentin pääoman palautus edusti 46,9% EPS:sta (joka siis oli 0,25 €). 

Kuten rivien välistä ja (osin suoraankin) on voinut lukea, pidän Alma mediaa parhaana suomalaisena mediatalona. Arvostukseltaan se ei todellakaan ole halpa, mutta jos digitaaliset palvelut kasvavat jatkossakin tavoitteen mukaan, pitäisi Alman tuloksenkin olla jatkossa noususuuntainen. Hieman tähän viittaavaa väläytti jo Q2-raportti: Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä nousi vuodentakaisesta peräti 21%. Liikevoittoprosentti ilman kertaluonteisia eriä oli 8,3%. Liikevaihto pysyi suurinpiirtein entisellään. Digitaalinen liikevaihto kasvoi 13% ja tulos parani verkkomainonnan kasvun ylittäessä painetun median laskun. 

Alma median ennustetaan saavuttavan 0,2 €:n EPS:n tänä vuonna. Osinkoa ennustaan ensi vuonna jaettavan 16 senttiä, joka vastaa nykykurssillä lähes 6% osinkotuottoa. Mikäli tulos todellakin lähtee kasvamaan niin jatkossa osinkoakin pitäisi olla luvassa enemmän. Kuluvan vuoden ennusteellakin P/E luku on taantuvaksi ennustetulle liiketoiminnalle korkeahko 14,1. Uskoisin kuitenkin, että jos ja todennäköisesti kun ajat tästä vielä joskus paranevat Alma mediankin tulos saattaa olla nykyistä vielä selvästi korkeampi. Ja niitä odotellessa kasvava osinkokin tuntuu houkuttelevalta. Etenkin jos lähtötaso on noin 6% tuntumassa.

Tulevat osavuosikatsaukset näyttävät onko yhtiön liikevoiton suunta todella kääntynyt nousuun ja kykenevätkö digitaaliset palvelut kompensoimaan hiipuvaa sanomalehtibisnestä riittävästi. Alma media vaikuttaa mielestäni tässä kisassa joka tapauksessa todennäköiseltä menestyjältä ja olenkin hankkinut pienen määrän firman osakkeita salkuuni. Osuus on vasta 1,6%, mutta olen valmis kasvattamaan sitä mikäli suunta on oikea. Niin tosin varmaan on moni muukin.

Lopuksi voisin vielä todeta, että viimeaikaisen kurssilaskun myötä olen hankkinut salkkuuni uuden yhtiön osakkeita. Kyseinen yhtiö on Tikkurila ja siitä lisää myöhemmin. Todetaan nyt kuitenkin, että yhtiö on tunnestusti laadukas ja ainoa syy miksi en siitä aiemmin ollut erityisen kiinnostunut oli salkkuni suurehkoksi paisunut Venäjän liiketoiminnan osuus. Salkkuni suurin yksittäinen sijoitus on Nokian renkaat ja lisäksi omistan Stockmannin ja Fortumin osakkeita. Päädyin nyt kuitenkin hankkimaan Tikkurilaa, sillä vaikka Venäjä-riski saattaa hetkellisesti nousta suurehkoksi, ei tällaisia ostopaikkoja liene jatkuvasti tarjolla ja toivottavasti salkkuni tulee tulevaisuudessa vielä kasvamaan nykyisestä reilusti, jolloin voin sitten ostaa (kertyneillä osingoilla ja säästöön jääneillä rahoilla) seuraavia jonkun kriisin myötä tarjolla olevia laatuyhtiön osakkeita ja pikku hiljaa hajauttaa riskiä. Tulen jatkamaan Tikkurila-ostoksia vielä jatkossakin jos hinta pysyy yhtä houkuttelevana kuin tällä hetkellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti