Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

torstaina, lokakuuta 02, 2014

Mediatalot ja sanomalehtibisnes osa 2: Keskisuomalainen

Verkkostrategiaa arvioidessani yllätyin Keskisuomalaisen kohdalla positiivisesti. En nimittäin odottanut paljoakaan. Mutta aloitetaanpa yhtiön lyhyellä esittelyllä. Vuoden 2013 vuosikertomuksessa yhtiö kertoo seuraavaa: "Keskisuomalainen-konserni kustantaa 26 tilattavaa lehteä, 23 kaupunkilehteä ja seitsemää erikois- ja ammattilehteä. Tuotteemme tavoittavat päivittäin 2,7 miljoonaa lukijaa." Merkittävimmät lehdet ovat Keskisuomalainen, Savon Sanomat, Aamuposti, Keski-Uusimaa, Uusimaa, Länsi-Uusimaa ja Sipoon Sanomat. Ilmaisjakelulehtiä on mm. Uudellamaalla, Keski-Suomessa, Savossa, Turussa ja Tampereella.

Liikevaihtoa tarkastellessa on syytä huomioida, että Keskisuomalainen osti maaliskuussa 2013 Suomen Lehtiyhtymän (joka on ymmärtääkseni keskittynyt lähinnä ilmaisjakelulehtiin). Tämän ansiosta vuoden 2013 liikevaihto kasvoi selvästi, mutta liikevoitto, osinkokohtainen tulos ja oman pääoman tuotto ovat laskeneet. Lisäksi omavaraisuusaste on laskenut aiemmasta 53%:sta 35%:iin. Vuoden 2013 EPS oli 0,45 € kun se vuotta aiemmin oli 0,88 €. Suomen Lehtiyhtymästä Keskisuomalainen maksoi ilmeisesti noin 27,5 miljoonaa euroa (tämä on arvioitu sen pohjalta, että yhtiö maksoi 26,1 miljoonaa 95%:sta osakkeita). Keskisuomalaisen vuoden 2013 liikevaihtoa edellisvuoteen vertaamalla voinee arvioida, että kauppahinta oli ehkä noin 0,6 kertaa Suomen Lehtiyhtymän liikevaihto. Tämä vastaa suurinpiirtein Keskisuomalaisen omaa arvostustasoa tällä hetkellä eli omistaja-arvoa luodakseen yhtiön pitäisi saada aikaan synergiaetuja (ellei ostettu yhtiö sitten ollut Keskisuomalaista kannattavampi, mitä hieman epäilen). Suomen Lehtiyhtymän kannattavuudesta tai liikevoitosta aiemmilta vuosilta en löytänyt tähän hätään mitään tietoa.

Sitten internetin hyödyntämiseen. Keskisuomalainen on perustanut digitaalisen liiketoiminnan yksikön ja lisäksi Sanomalehti Keskisuomalaisen yhteyteen on lanseerattu netti-tv, joka ilmeisesti on saanut hyviä katsojamääriä. Yhtiö uskoo saavuttavansa tulevaisuudessa tuottoja digitalisoimalla Suomen Lehtiyhtymän kaupunkilehtiä aiempaa pidemmälle. Tehostaminen on päivän sana ja myös Keskisuomalainen trimmaa organisaatiotaan. Digitaalista strategiaa ei kuitenkaan viime vuoden vuosikertomukesssa kovinkaan tarkkaan avata ja kertomus sisältääkin lähinnä lupauksia uudesta aikakaudesta. 

Keskisuomalaisen reaali-P/E on tällä hetkellä 9,62. Vuoden 2014 ennusteelle Marketnoze kertoo P/E:n olevan 10,49. EPS ennuste on 80 senttiä. Viimeisimmässä osavuosikatsauksessa yhtiö kertoo liikevaihdon edelleen laskeneen, mutta liikevoiton kasvaneen vertailujaksoon (joka on siinä mielessä vertailukelpoinen, että Suomen Lehtiyhtymän luvut ovat jo vuoden takaisessa jaksossa mukana). 

En ole ainakaan toistaiseksi sijoittanut Keskisuomalaiseen. Yhtiö on kuitenkin mielestäni toiseksi laadukkain suomalainen mediatalo ja sen arvostus ei tällä hetkellä vaikuta suhteettomalta. Toisaalta verkkostrategia on edelleen iso kysymysmerkki ja lisäksi suhtauden hieman skeptisesti siihen, että yhtiö pyrki (Suomen Lehtiyhtymän hankkimalla) laajentumaan ostamalla lisää liikevaihto yhtä lailla näivettyvältä alalta kuin Keskisuomalaisen sanomalehtibisnes. Pelkään myös pahoin, ettei painetun median lasku näy vielä Keskisuomalaisen kohdalla yhtä selvästi kuin esimerksi Sanoman tai Alma Median kohdalla. Aion kuitenkin seurailla yhtiötä ja mikäli tulevat neljännekset vahvistavat liikevoiton kääntyneen nousuun ja arvostus säilyy kohtuullisena, saatan yhtiöön vielä sijoittaakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti