Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

sunnuntaina, lokakuuta 04, 2015

Salkkuyhtiöiden kriittistä tarkastelua osa 1: BMW

Saarion Sepon Miten sijoitan pörssiosakkeisiin? -kirjaa lueskeltuani päätin tarkastella muutamaa salkkuyhtiötäni hieman aiempaa kriittisemmin.

Aloitetaanpa BMW:stä.

Volkswagenin lisäksi myös muiden saksalaisten autotehtaiden kurssit ovat viime aikoina olleet laskussa. Syynä ei ole pelkästään päästökohu, vaan myös huolet esim. Kiinan kasvun hyytymisestä. Omistamani BMW:n etuoikeuteutun osakkeen kurssi onkin viimeisen 3 kk aikana laskenut 21,55% eli ostoajoitukseni on ollut surkea. Koska kyseessä on kuitenkin pidempiaikaiseksi ajateltu omistus, en ole vielä ainakaan nähnyt aiheelliseksi ryhtyä harkitsemaan tappioiden katkaisemista osakkeita myymällä. Entä kannattaisiko nyt ostaa lisää?

Kuten viime helmikuussa kirjoitin BMW ilmoittaa tavoitteekseen jakaa 30-40% EPS:stä osinkona ja uskoisin tuon lukeman heijastelevan sitä, minkä verran kassavirrasta jää erilaisten kulujen jälkeen omistajille jaettavaksi.

BMW:n osinkohistoria näyttää seuraavalta:

in Euro 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
per ordinary stock in € 0.64 0.70 1.06 0.30 0.30 1.30 2.30 2.50 2.60 2.90
per prefered stock in € 0.66 0.72 1.08 0.32 0.32 1.32 2.32 2.52 2.62 2.92
Profit sharing in Mio. € 424 458 694 197 197 852 1,508 1,640 1,707 1,904

Osinkoa yhtiö on siis maksanut vuodesta 1980 lähtien. Kuluvalta vuodelta osinkoa ennustetaan maksettavan 3,36 €. Tämä olisi noin 36% ennustetusta EPS:stä. Osinko on kasvanut mukavasti ja tämän päivän kurssilla 59,27 osinkotuotto olisi jo lähes 5,7%. Jos oletetaan osingon kuvaavan myös vapaata kassavirtaa saataisiin P/FCF-luvuksi 17,6. Jos BMW kykenee jatkossakin aiemman kaltaiseen kasvuun, ei luku vaikuta mitenkään kovinkaan korkealta.

Samalla ajattelin vielä vilkaista BMW:n omistusta sekä tasekirjaa. Omistajista en löytänyt tietoa yhtiön omilta sivuilta, mutta 4-traders kertoo seuraavaa:


Stefan Quandt
104,979,435
17.4%
Estate of Johanna Quandt
100,846,796
16.8%
Susanne Klatten, MBA
75,562,421
12.6%
Norges Bank Investment Management
19,144,822
3.18%
Harris Associates LP
10,313,950
1.71%
Dodge & Cox
9,254,350
1.54%
Mellon Capital Management Corp.
6,545,301
1.09%
The Vanguard Group, Inc.
6,238,836
1.04%
Lyxor International Asset Management SAS
6,060,171
1.01%
State Street Global Advisors Ltd.
5,429,850
0.90%

Yhtiöllä vaikuttaisi siis olevan kasvollinen ja sopivan hajautettu omistus.

Entäpä tase sitten?


































Nettovelkaantuminen saadaan prosentteina kaavasta 100 * (korolliset velat - likvidit rahavarat ) / omat varat. Korollista velkaa näyttää olevan 41 164 + 41 708 miljoonaa euroa. Likvidejä rahavaroja on 6939 miljoonaa euroa. Omia varoja on 38 548 miljoonaa euroa. Nettovelkaantumisasteeksi saamme siis hurjalta vaikuttavan 197%. Suuri osa tästä velasta johtuu kuitenkin rahoitusliiketoiminnasta, joten mielestäni sitä lienee järkevintä käsitellä erikseen.






Rahoituspalveluilla näyttäisi siis olevan melko runsaasti velkaa. Ilman rahoituspalveluita velkaa on laskujeni mukaan 47 171 miljoonaa euroa. Omia varoja on ilman rahoitusta 28 930. Nettovelkaantuneisuus olisi siis 163%, mikä sekin on vielä varsin korkea luku.

Tarkempi arvio rahoituspalveluiden velasta löytyy myöhemmin Q2-raportista.

 Toisaalta BMW:llä on myös saamisia rahoitusliiketoiminnasta.

Kohta Receivables from sales financing tarkoittaa käsittääkseni yhtiön rahoitustoiminnalla olevia saatavia rahoituksella myydyistä tuotteista.


Käytännössä tämä ei ole aivan täysin sama kuin käteinen, sillä näihin sisältyy luottotappioriski. Mielestäni luku kannattaa kuitenkin huomioda velkaantuneisuutta arvioitaessa. Valitettavasti en osaa sen syvällisemmin analysoida BMW:n rahoitustoiminnan riskejä. Viimeksi BMW:stä kirjoittaessani arvioin rahoituksen osuutta seuraavasti: "Rahoitusliiketoiminnan osuus kokonaisliikevoitosta on noin 20%. Muistan Anders Oldenburgin moittineen Harley Davidsonin rahoitusliiketoiminnan suurta osuutta yhtiössä, joka on laskujeni mukaan viimeisimmän osavuosikatsauksen perusteella 32,5%."

Kaikin kaikkiaan BMW vaikuttaa pelkän P/E-luvun (etuoikeutetun osakkeen P/E on tämän vuoden ennusteella tällä hetkellä n. 6.4!) perusteella todella edulliselta, mutta kyseessä on varsin runsaasti pääomaa sitova ala ja yhtiöllä on myös melko paljon velkaa, vaikka osa siitä toki liittyykin rahoitusliiketoimintaan. Mitään ihmeepiä pommeja en taseesta kuitenkaan onnistunut löytämään ja minusta BMW tarjoaa tällä hetkellä melko houkuttelevan oloisen riski-tuotto-suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti