Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä
keskiviikkona, helmikuuta 04, 2015
Uusi salkkuyhtiö: Bayerische Motoren Werke (BMW)
Eilen kerroin aikovani tutustua yhtiöön tarkemmin ja mahdollisesti hankkia osakkeita. Lopulta tämäkin ostopäätös syntyi melko nopeasti.
Kuten jo eilen kirjoitin, on BMW ollut autovalmistajakilpailijoitaan aavistuksen kannattavampi viime vuosina. Ero tosin hieman tasottuu kun moottoripyörät ja erityisesti rahoitus jätetään tarkastelun ulkopuolelle, sillä henkilöautojen liikevoittoprosentti on yhtiön tammikuussa julkaiseman sijoittajaesityksen mukaan ollut viime vuosina noin 8-11%.
Viime vuonna BMW kasvatti Henkilöauto-segmentin liikevaihtoa erityisesti Manner-Kiinassa, jossa kasvua vuoden takaisesta oli peräti 16,7%. Kiina edustaa tällä hetkellä 22%:a henkilöautojen kokonaisliikevaihdosta. Positiivista kuitenkin on, että liikevaihto kasvoi myös muualla ja kokonaiskasvuprosentti oli viime vuonna 7,9. Suurin markkina-alue on Eurooppa 43%:lla, USA tulee vielä toistaiseksi toisena 23%:lla ja Asia (Kiina poislukien) sekä muu maailmaa vastaa 12% liikevaihdosta.
BMW keskittyy valmistamaan korkealuokkaisia (premium) autoja ja yhtiö määrittelee termin näin: "A Premium Product is a product or service that promises a stronger satisfaction of needs by special characteristics – and thereby creates a higher desirability which is used to realize a higher sales price in the market". Yhtiön valitsema strategia edellyttää toisaalta myös jatkuvaa tuotekehitykseen panostamista.
Perinteisten henkilöautojen on ehkä yleisesti nähty olevan hieman auringonlaskun ala, sillä esimerkiksi sähköautojen on ajateltu syrjäyttävän ne. Itse näkisin, että BMW:n kaltaiset autotehtaat ovat varautuneet jo pidempään myös sähköautojen laajamittaiseen valmistamiseen, kunhan asia tulee todella ajankohtaiseksi. Lukemani sijoittajaesite vain vahvisti tätä mielikuvaa. Yhtiöllä on jo mallistossaan monenlaista hydridiä ja sähköautoa ja lisäksi ainakin minun arvioni mukaan uskottavalta vaikuttavia suunnitelmia uusien mallien kehitykseen.
BMW:n edustamille luksustuotteille uskotaan jatkossakin olevan kysyntää, sillä monin paikoin talouskasvun hedelmät putoavat harvojen koreihin. Erityisesti Aasiassa miljonäärien määrän arvioidaan lisääntyvän selvästi kuluvalla vuosikymmenellä. Mielenkiintoista on, että esimerkiksi Saksassa premium-segmentti muodostaa jo nyt lähes kolmanneksen autokaupasta, kun maailmanlaajuisesti prosenttiosuus on noin kymmenen. Erityisesti Intialle povataan tulevaisuudessa hurjaa kasvua juuri tähän hintaluokkaan, mutta myös Kiinan kasvun uskotaan jatkuvan vahvana.
Henkilöautosegmentissä BMW:llä on kolme erillistä merkkiä: Mini, BMW ja Rolls Royce. Näistä Mini edustaa hieman kalliimpaa pikkuautoa, BMW:llä riittää malleja keskikokoisesta hieman kalliimmasta menopelistä halvempiin luksusautoihin ja Rolls Royce on sitten todellista ylellisyyttä. Se näkyy myös myyntimäärissä. Bemareita toimitettiin viime vuonna maailmalle noin 1,8 miljoonaa, Miniä noin 300 000 ja Rolls Royceja vain nelisen tuhatta kappaletta! Yhtiö kertoo kasvattaneensa autojen myyntimääriä keskimäärin 6,1% vuosivauhtia vuodesta 2003 lähtien.
Moottoripyörien kokonaismyynti on BMW:n sijoittajaesityksen mukaan laskenut vuodesta 2007 lähtien. Tulloin yli 500 kuutioisia pyöriä myytiin vielä noin 1,5 miljoonaa, mutta nykyisin luku on vain lähes puolet tästä. BMW on kuitenkin voittanut markkinaosuuksia ja sen osuus myydyistä pyöristä on jo noin 14%. BMW myi vuonna 2007 noin 102 000 pyörää. Parina seuraavana vuonna myynti notkahti, mutta lähti sitten toipumaa ja vuonna 2013 myytiin jo 123 500 pyörää. Yksittäisistä markkina-alueista Saksa ja USA ovat suurimmat, mutta molempien osuus on alle 20%. Kokonaisuudessaan mottoripyörät muodostavat kuitenkin hyvin marginaalisen osan yhtiön liikevaihdosta ja -voitosta.
Myös rahoituspuoli näyttää kasvaneen viime aikoina. Vuotta 2008 lukuunottamatta se on ollut selvästi voitollista ja viime vuosina sen oman pääoman tuotto on ollut noin 20%. BMW yrittää saada houkuteltua myös nuorempia asiakkaita (joilla ei vielä yleensä ole varaa yhtiön uusiin autoihin) lanseeraamallaan DriveNow-autonvuokrausjärjestelmällä.
1-9/14-raportin mukaan Autot-segmentin vapaan kassavirran osuus liikevoitosta (ennen veroja) on noin 25%. Rahoitusliiketoiminnan osuus kokonaisliikevoitosta on noin 20%. Muistan Anders Oldenburgin moittineen Harley Davidsonin rahoitusliiketoiminnan suurta osuutta yhtiössä, joka on laskujeni mukaan viimeisimmän osavuosikatsauksen perusteella 32,5%. Itse en oikein osaa arvioida BMW:n tapauksessa rahoitusliiketoiminnan osuus sopiva, mutta uskoisin sen sitä suunnilleen olevan. Rahoitus lisää riskejä, mutta toisaalta siitä on epäilemättä hyötyä myös perusliiketoiminnan kannalta. Käsittääkseni esimerkiksi Venäjällä riittävän hieno auto on ensimmäisiä asioita, joita menestyvä liikemies hankkii ja sillä on huomattava statussymbolin arvo. En myöskään usko, että siitä ollaan valmiita ensimmäisenä luopumaan.
BMW ilmoittaa tavoitteekseen jakaa 30-40% EPS:stä osinkona ja uskoisin tuon lukeman heijastelevan sitä, minkä verran kassavirrasta jää erilaista kulujen jälkeen omistajille jaettavaa. Toimialahan on varsin pääomaintensiivinen ja lisäksi tuotekehitykseen uppoaa myös rahaa. Osinkoa BMW on maksellut ilmeisesti jo vuodesta 1980 saakka ilman katkoksia. Väliin on mahtanut muutama laihempikin vuosi, mutta siitä huolimatta esimerkiksi vuonna 2008 yhtiö maksoi osinkoa 30 senttiä, joka tosin oli lähes koko osakekohtainen tulos.
Huomion arvoista on, että yhtiöllä on kaksi osakesarjaa. Käsittääkseni ne eroavat toisistaan lähinnä vain siinä, että etuoikeutetulla osakkeella ei ole äänioikeutta, mutta siitä kompensaationa se on oikeutettu huikeaan 2 sentin kompensaatioon osingonmaksun yhteydessä. Etuoikeutettuja osakkeita on toki vähemmän ja sitä myötä niiden vaihtokin on jonkin verran vähäisempää, mutta esimerkiksi suomalaisiin pienyrityksiin verrattuna likviditeetti on vähintäänkin kohtuullinen. Lisää tietoa osakesarjoista löytyy mm. täältä: Boringly Normal - BMW preferred shares – should investors prefer?
Tarkastelleenpa vielä olisiko Bemarista laatuyhtiöksi? Liiketoiminta on mielestäni ymmärrettävää. Lisäksi yhtiö on osoittanut kannattavuutensa vuosien saatossa. Alalle tulo on uskoakseni erityisesti premium-segmentin osalta vaikeaa ja oman pääoman tuotto firmalla on ollut minulle riittävät 15-20% normaalissa markkinatilanteessa. Yhtiön johdosta en nyt osaa mitään erityisempää sanoa, mutta mielestäni yhtiön kasvustrategia tuntuu ainakin järkevältä ja kaipa finanssikriisistä kuivin jaloin selviäminenkin kertoo jotain johdon tasosta. BMW:llä on nähdäkseni kilpailuetua, joka perustuu brändiin ja on luonteeltaan pysyvämpää, kuin esimerkiksi monien kulutuselektroniikan valmistajien kilpailuetu.
Entäpä arvostus sitten? Päädyin tarkastelemaan sitä etuoikeutetun osakkeen näkökulmasta, sillä se on selvästi normiosaketta edullisempi (käsittääkseni molemmat ovat oikeutettuja samaan voitonjakoon eikä osakesarjojen yhdistäminen käytännössä taida oikein onnistua, sillä ymmärtääkseni Saksassa siihen vaaditaan kaikkien osapuolien hyväksyntä). Yhtiön rahoituspalvelut sotkevat vapaan kassavirran määrittämistä ja en sen vuoksi luota esim. Morningstarin ilmoittamiin lukuihin. Voisin tietysti laskea erikseen Auto- ja Moottoripyörä-segmenttien vapaat kassavirrat ja muodostaa arvioni lisäämällä niihin rahoituspalveluille arvioimani käyvän arvon. Laiskana taidan kuitenkin olettaa yhtiön pystyvän jakamaan sen lupaamat 30-40% osakekohtaisesta tuloksesta omistajille ja tämän heijastelevan jokseenkin vapaata kassavirtaa. Omia osakkeita yhtiö ei tällä hetkellä aio ostaa.
Viime vuoden EPS oli 8,1 €. Siitä 30% on 2,43 € ja 40% 3,24 €. Osinkoa yhtiö maksoi 2,6 € eli 32% osakekohtaisesta tuloksesta. Tälle vuodelle osinko odotetaan ilmeisesti noin 2,9 €. Viimeisen kymmenen vuoden aikana osingon määrä on 4,2 kertaistunut. Laskujeni mukaan tämä tekisi peräti noin 17% vuositasolla. Toisaalta jos valitaan tarkastelujaksoksi vaikkapa 2007-2011 on osingon määrä noin kaksinkertaistanut viidessä vuodessa. Tällöin vuosittainen kasvuvauhti olisi noin 21%.
BMW:n etuoikeuttu osake vaihtaa omistajaansa tällä hetkellä noin 77 euron hintaan. Osinkotuotoksi muodostuu tällöin noin 3,7%. P/E-luku on vuoden 2014 tulosennusteelle (EPS ennuste 9,09 €) noin 8,5. Jos oletetaan, että "omistajille jaettavissa oleva tulos" on noin 40% EPS:stä olisi P/"owner earnings" noin 21,2. Jos tuottovaatimus on 12% niin 10 prosentin vuosikasvulla osakkeen arvo olisi 145 €. 9% ja 8% kasvuvauhdit antaisivat Gordonin kaavalla arvoksi 96,7 € ja 74,5 €. Mielestäni osake ei ole erityisen halpa, muttei kalliskaan. Melko olennainen kysymys onkin se, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Todennäköisesti Euroopassa talouskasvu elpyy, joten BMW:n päämarkkinalueen pitäisi alkaa vetää paremmin. Myös Jenkeissä kasvu jatkunee. Kiinan vauhti saattaa hieman hyytyä, mutta tuskinpa automarkkinat kuitenkaan kokonaan hiljenevät.
BMW tarjoaa mielestäni salkkuuni hyvää hajautusta, sillä sen Suomi-riippuvuus on hyvin pieni. Saksalainen verotuskäytäntö hankaloittaa hieman asioita, mutta en pidä sitä kuitenkaan syynä jättää tilaisuutta käyttämättä. Päädyinkin hankkimaan pienen erän BMW:n etuoikeutettua osaketta salkkuuni. Yhtiön osuus on tällä hetkellä vain 1,5% salkustani, mutta pyrin kasvattamaan sitä jatkossa sopivan paikan tullen.
Aion jatkossakin ajaa Skodalla, mutta tästä eteenpäin omistan BMW:tä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti