Blogi sisältää aloittelevan sijoittajan mietteitä sijoittamisesta ja arvonmäärityksen sietämättömästä keveydestä

tiistaina, helmikuuta 03, 2015

Sijoittaisinko saksalaiseen autonvalmistajaan?

Euro on heikentynyt viime aikoina selvästi dollariin verrattuna. Euroalueen kilpailukyky vahvistuu sanotaan. Vaan en vielä oikein tiedä miten sitä hyödyntäisin. Mieleeni juolahti katsella myös saksalaisia firmoja, vaikka niidenkin kohdalla osinkojen verotus onkin hieman hankala. Päätin aloittaa tarkasteluni osinkoaristokraattilistasta (jolle päästäkseen on osinkoa pitänyt maksaa 25 vuotta, mutta osingon ei siis ole tarvinnut kasvaa).

Listan yhtiöistä vain parin liiketoiminta on minulle entuudestaan tuttua. Lindeen olen törmännyt Praxairin yhteydessä ja olen todennut sen kelvolliseksi, mutta mielesätni vasta kolmanneksi parhaaksi teollisuuskaasualalta, jolta olen jo hevoseni valinnut. Myös Fresenius SE & Co. KGaA on jollain tavalla tuttu. Yhtiö on kai muutoin periaatteessa ihan hyvä, mutta en voi hyväksyä firman toimintaa sepsiksen hoitoon käytetyn plasmaekspanderin yhteydessä. Yhtiö uhkasi haastaa valmisteen tehottomuuden esiin tuoneen tutkijan oikeuteen.'

Listalla on myös (ainakin) kaksi autonvalmistajaa. BMW ja Volkswagen. Muistelin, että jälkimmäistä Anders Oldenburg on kommentoinut Phoebus blogissa ja haku vahvisti mielikuvani oikeaksi: Vko 03/14: Johto/virheet. Oldenburg kutsuu firmaa umpisurkeaksi, mikä kieltämättä päräyttää hälytyskellot kilisemään välittömästi. Mistä oikein mahtaa olla kyse? Ilmeisesti yhtiö ei ole erityisen omistajaystävällinen päätellen esimerkiksi näistä uutisista: VW investors recoil over share issue plan, Volkswagen Raises Spending Again, Troubling Investors. Toisaalta Volkkari ei vaikuta erityisen kalliilta tällä hetkellä, sillä P/E on kuluvan vuoden tulosennusteelle noin 8,3 ja EV/EBITDA vain 3,2 (en ole tämän luvun paikkansapitävyystä aivan vakuuttunut).

Bayerische Motoren Werke eli tuttavallisemmin BMW ei myöskään vaikuta järjettömän kalliilta. P/E on tämän vuoden ennusteelle 10,9 ja EV/EBITDA 4,1 (en tosin ole aivan varma tämän luvun paikkansapitävyystä, sillä mielestäni yhtiön velkaa ei ole huomiotu oikein). Osinkoprosentti on ennusteen mukaan 3,3.

Millainen yriys BMW sitten on? Tutustutaanpa lähemmin. Firma on perustettu jo 1916 ja se valmistaa sekä autoja, moottoripyöriä, että moottoreita. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Münchenissä Baijerissa, jota myös yhtiön nimi juontaa juurensa. Alunperin firma valmisti ilmeisesti lentokoneen moottoreita, mutta Versallesin rauhansopimus pakotti yhtiön vaihtamaan alaa automobiileihin. Myöhemmin yhtiö tosin teki paluun myös lentokonemottoreihin.

Näin yhtiö itse kertoo toiminnastaan: "The primary business object of the BMW Group is the development, manufac - ture and sale of engines as well as all vehicles equipped with engines. The BMW Group is subdivided into the Automotive, Motorcycles, Financial Services and Other Entities segments" "The BMW Group is one of the most successful makers of cars and motorcycles worldwide and among the largest industrial companies in Germany. With BMW , MINI and Rolls-Royce, the BMW Group owns three of the strongest premium brands in the automotive industry." "In addition to its strong position in the motorcycles market, the BMW Group also offers its customers a successful range of financial services."Saksan lisäksi yhtiöllä on tehtaat Iso-Britanniassa, Itävallassa, Yhdysvalloissa, Etelä-Afrikassa ja Kiinassa. Tämän lisäksi yhtiö kokoaa ajoneuvoja useassa eri maassa.

BMW:llä on jonkin verran velkaa, mutta se lienee välttämätön paha, koska yhtiöllä on rahoitustoimintaa. BMW:n liikevoittoprosentti on ollut noin 10 normaalissa markkinatilanteessa viime vuosina. Kilpailijoista Volkswagenilla se on ollut 6-13, Daimlerilla 7-8, Fordilla 5-6, Toyotalla 3-10 ja Harley Davidsonilla 15-20. BMW näyttääkin olevan henkilöautomarkkinoilla toimivia kilpailijoitaan jonkin verran kannattavampi.

BMW vaikuttaa mielestäni kohtuullisesti hinnoitellulta ja varsin hyvin asemoituneelta yritykseltä. Sillä on vahva brändi ja uskoisin, että alalle tulon kynnys on kohtuullisen korkea. sillä automaailmassa luksusbrändi ei rakennu päivässä eikä vuodessa. Aion ottaa yhtiön tarkkaan seurantaan ja jos en mitään erityisen negatiivista löydä (Saksan osinkoverotuksen lisäksi), uskon tulevani yhtiön osakkeita vielä jossain vaiheessa hankkimaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti