Almastakin on tullut jo useampaan otteeseen kirjoiteltua. Kattavin katsaus on ollut ehkä Mediatalot ja sanomalehtibisnes osa 5: Alma media. Kiinnitin siis mediataloja tutkiskellessani huomiota siihen, että Alma media täytti Buffetin sanomalehtibisnekselle asettamat sijoituskriteerit muutoin paitsi ehkä arvostuksen osalta. Yhtiöllä oli järkevältä vaikuttava digitalisoitumisstrategia, eikä lisää liikevaihtoa osteltu väkisin kuihtuvilta toimialoilta. Noista ajoista tulos, osinko ja osakekurssi ovat nousseet mukavasti (nettotulos 16.3 -> 26.8, osinko 10 sentistä 16 senttiin ja kurssi noin 2.8 eurosta 5.4 euroon).
Inderesin aamukatsausta selatessani huomasin heidän aloittaneen oman seurantansa: "Alma Media on menestynyt voimakkaana jatkuvassa mediamarkkinan murroksessa suhteellisen hyvin ja yhtiön ydintoiminnat ovat kannattavia ja pääosin hyvissä kilpailuasemissa. Odotamme painetun tuottojen jatkavan kutistumistaan, mutta niiden rooli yhtiön tuloksen tai arvon kannalta ei ole enää kriittinen, sillä suurin osa kasvusta ja arvosta syntyy jo digitaalisista liiketoiminnoista". Inderesin mukaan jo 60% tuloksesta muodostaa hyvin kannattavista digitaalisista tuotteista. Yhtiön arvostuksen Inderes näkee tällä hetkellä melko neutraalina.
Mitä tästä sitten opimme? Ensinnäkin olen huomannut, että usein hyviä sijoituskohteita ovat sellaiset yhtiöt, joilla on jokin vahvasti kasvava ja kannattava toimiala, joka kuitenkin tarkasteluhetkellä jää vielä huonommin kannattavan liiketoiminnan varjoon (malliesimerkki tästä voisi ehkä olla Revenio, jonka potentiaalia en kuitenkaan aivan "alussa" itse tajunnut). Näiden esiin kaivaminen vaatii jonkin verran työtä ja liikkeellä onkin syytä olla ennen analyytikoita. Toiseksi olen huomannut, että oppia kannattaa ottaa viisaammilta ja kokeneemmilta. Buffetin osakkeenomistajan kirjeitä lukemalla minä tämänkin salkkuuni lopulta valikoin. Lisäksi tarvitaan kärsivällisyyttä odottaa arvonnousua jopa useampi vuosi. Tänä aikana usko omaan suunnitelmaan ja analyysiin punnitaan sormen vähän väliä hivuttautuessa kohti myyntinappia. Tässä minua on ehkä auttanut blogiin muistini avuksi kirjatut perustelut. Epävarmuuden iskiessä voin tarkistaa mitä olenkaan ajatellut ja miten ajatuksiini päätynyt. Tasainen osinkotuottokin toki helpottaa tätä odotusaikaa. Hiljaa hyvä tulee, kunhan taustatyö on tehty huolella.
Luuletko, että Alma medialla on vielä paljon kasvupotentiaalia, vai kuihtuuko kasvu kohta? Mikäli on, niin mihin se tulkinta perustuu? Almalla on paljon tunnettuja nettijulkaisuja, mutta voivatko ne vielä kasvaa? Koska, printatun median kulta-aika on jo ohi, ainakin luulen niin.
VastaaPoistaSen kun tietäisi niin rahan tekeminen olisi helppoa... Voisi kuvitella, että jos talouskasvu jatkuu niin mainonnan kokonaismäärä tuskin ainakaan laskee. Printtimedia on kuihtuva ala eli suurin osa mainonnasta tulee ehkä sitten digitaaliseen ympäristöön. Mutta en osaa sen tarkemmin asiaa arvioida. Inderes ennustaa tulevaisuuteen jonkin verran kasvua. Mutta sen tarkemmin en tosiaan ennustamaan lähteä.
Poista